SON DAKİKA

XANÎ'DE TASARININ SAYISAL TEMELİ

XANÎ'DE TASARININ SAYISAL TEMELİ 09 Kasım, 2016 11:14 Güncelleme: 09 Kasım, 2016 11:14 XANÎ'DE TASARININ SAYISAL TEMELİ

TASARININ SAYISAL TEMELİ

 

Ey bilenler! Akıl gözü olan herkes, Mem û Zin tezime başladığım ilk beyitten son beyitin sayı tekniğine kadar anlamla bakmasını dilerim. Gayesiz hiçbir olgu, emek eser olmaz. İradem ve duygularımın meyvesi olan bu tez, iyilik içindir.

 

Mem oğlum olduğuna göre ona şifadan başka tasam olmaz. Onu benden daha iyi kim tanıyabilir. O saftır, toydur. Akıl kutusu hep karıştırılmış, bedeni iradesizdir. Ona  ana lisanıyla ses vermeli. Bu sesler kısa, basit dizilmeli. Dizeler sanatkârca müzik nağmeli, bazen hoşnut edici olmalı, bazen acı vermeli..

 

Akıl kutusunu saran din bilgilerini bir hedefte kullanmalı. Musa gibi kutsal bir kişiliğe sevdalandırılmalı. Her anlam ifadesi”on emir” gibi on heceli olmalı. Kurtuluş reçetesi Mem û Zin destanının seyir serüvendeki gibi” aktör ve aktris”ten oluşmalı. Böylece öncü, ulusçu Hz.Musa'yı anmak için, on sayısıyla telmih sanatına başvurmalı dedim.

Sernameê name namê Ellah

Bê namê wî natemam e wellah

Kitabın başyazısı Allah'ın adı

Vallahi eksik kalır o,olmadan onun adı

Ewwel kut e da ji işgê metlê

Axir bidewı tu hisnî megtê

Ona nasıl ki aşktan ufuk verdinse başlangıçta

Kendisime güzel bir ilişki kesmek ver,sonuçta

M e f' û  l u/  m e  fa' î   l u n/   fa'  û  l u n

1         2   3      4      5   6    7         8   9   10

Görülen aruz vezni on hecelidir. İnceliklerini edebi sanatını Nizami, Hayyam,Cami çok iyi anlarlar.Lakin devran,mangır haramzadelerinin ve softa aymazların devranıdır.Kurul üyelerimizden Hayyam,Cami,Nizami üzülmesinler ama;

Ger İlmê temem bidî bi pûlek

Bifroşî tu hikmetê bi solek

Kes nakete mîterê xwe Cami

Ranagirtin kesek Nîzamî

 

Bilimin tümünü bir mangıra versen

Ve de felsefeyi bir ayakkabı karşılığında satıversen

Kimse seyis olarak bile tutmaz Cami'yi

Kimse hizmetçiliğe de almaz Nizami'yi

On sayı heceli her mısranın Tora'dan geldiği bilinmelidir.

Tez-destanımın Kürt mekanı ve zaman şeridinde göz önüne serildiğinde rol verdiği tüm ilgili birey sayısı”on”dur.

Bunlar:Zeydin Bey,Siti,Zin,Heyzebun,Hacettin,Memo,Arif,Çeko,Beko ve gurgin'dir.

Mekanı işlerken,zamanı söylerken,macerayı işlerken sıkça Musa'yı hatırlattım.Saklı duan hep Mem'in,söylediklerimin,çizdiklerimin ”on emir”in şifasına bağlı olmasıdır.Musa, tarihte İbrani halkını bununla yeniden örgütleyip,ümitle vaatedilmiş topraklara ulaştırmıştır.

Bir ulus yaratılmıştır. Sonuçta saygın meclisinize sunduğum ”onlar destanı” Mem û Zin kutsal Kar'anın içeriğinde esinlenmiştir.İnançlarının özüyle iç içedir.

Image result for MEM U ZİN

Yorum Ekle