Barış süreci başlamıştır.
Coğrafyamızın yetiştirdiği Aristo ve Farabi´den sonra üçüncü öğretmen Filozof Ehmedê Xanî barışa nasıl bakıyor?
Xanî eğitim manifestosunun 3.maddesinde "barışa" dair görüşünü açıkça vurgular.
Madde: 3 - Kavga, öfkeyi, savaşı değil; sabır, hoşgörü ve barışı tercih ediniz. Bunlar birlik ve beraberliği oluşturur.
Demek ki, Xani savaşı değil, barışı seçiniz diyor.
Zira savaş yıkım demektir, savaş yok olmak demektir
Barış ise huzur, kardeşlik, hoşgörü, refah ve ekonomi kalkınmadır.
Türkiye´nin buna gereksimi yok mudur?
Ebetteki vardır!
Xanî, vurguladığı gibi birliktelik Türkiye'nin çağdaş uygarlık düzeyinde en yüksek doruğa çıkmasında büyük bir etken değil midir?
Xanî, bu nedenle birlik ve beraberliği önermekte, hem de 300 yıl önce
Son günlerde Türkiye´de toplumu rahatlatıcı çok güzel şeyler oluyor.
Barış söylevleri ile İmralı-Ankara hattında çözüm arayışları başlamıştır.
Bu barış arayışı nedeniyle hummalı bir tartışma oluyor Türkiye´ de
Görüşler açıklanıyor
Kırmızı ve beyaz hatlar çiziliyor
Hasılı konuşan Türkiye konuşuyor
Bakınız kırmızı ve beyaz renkler üzerinde yukarıda açıklananlarla bağdaşan görüşünü Filozof Ehmedê Xanî 1695 yılında tamamladığı Mem û Zin eserinde telmih yoluyla yaratmak istediği özgürlükçü, demokratik ve hukuktan oluşan ulus-devlet tezinin işlendiği onlar destanında açıkça vurgulamaktadır.
Eserin on aktörüne çeşitli sıfatlarveriyor.
Bunlardan;
Zin-Özgürlük
Siti- adalet ve hukuku temsil ediyor.
Xanî´in iki nazlı ceylan olarak nitelendirdiği Siti ve Zini elmas ve yakuta benzetmesi ile şifreliyor.
Yakut kırmızdır. Elmas beyazdır.
Xanî´ye göre kırmızı özgürlüktür. Beyaz adalet ve hukuktur.
Bugünlerde kırmızı hatları dile getiren çeşitli çevreler var
Elbette bu çevreler olacak. Xanî´nin özgür olarak nitelediği kırmızı ortamda görüş ve düşünceleri zıtlar tezinde olduğu gibi, birbirini etkileyerek olgunlaşacak
Olgunlaşan bu görüş ve düşünceler Xanî´nin beyaz olarak nitelendirdiği hukuk ve adalet anlayışı içersinde demokratik bir yapıda yerli yerine oturacaktır.
Görüldüğü gibi filozof Xanî 300 yıl önce belirttiği yol haritası bugünde geçerliğini korumaktadır.
Xanî´nin bu ve buna benzer görüşleri nedeniyle çağ atlayan adaletli Xanî diyebiliriz.
Ehmedê Xanî´nin yaşadığı dönemde beylik ve halk tabakası vardı.
Onların destanı Mem û Zin eserinde özgürlükçü, demokratik ulus-devlet kurgusunda her iki unsuru bir arada barış, sevgi, kardeşlik duyguları içersinde birleştirerek kurtuluş reçetesini yazıyor.
İşte Xanî´nin barış görüşü budur!
Cevdet BAYCAN yazıyor...